En känsla av lättnad hos eleverna

Irene Pärlbåge jobbar som lärare och har testat QuietFrames på elever på högstadiet. Som lärare försöker hon ständigt hitta lösningar som hjälper elever att klara sina arbetsuppgifter. Med QuietFrames upplever hon en känsla av lättnad hos eleverna som hon låtit prova.

QuietFrames – ett utmärkt verktyg i skolan

Varför du tror att QuietFrames skulle fungera så bra i skolan? 
Jag tror att QuietFrames skulle fungera väldigt bra för elever med koncentrationssvårigheter. I kombination med hur eleven är placerad i klassrummet, vilka kamrater som sitter nära, att eleven har hörlurar och att det finns en trygg vuxen som kan stötta eleven ser jag det som ett utmärkt verktyg i skolan. I sammanhanget är det också viktigt för elever i denna åldern att flera elever får tillgång till och möjlighet att använda QuietFrames. Så att det inte utmärker en elev som kan känna sig annorlunda eller utpekad om de är ensamma om att använda dem.

Vad du sett för resultat när elever testat? 
När elever testat QuietFrames så upplever jag en känsla av lättnad från eleverna. De ser att jag som lärare hela tiden försöker hitta lösningar som kan hjälpa eleven att klara sina arbetsuppgifter. En elev kan uppleva att även om man inte brukar klara en situation eller arbetsuppgift, så kommer min lärare att komma på ett nytt hjälpmedel eller arbetssätt som kommer underlätta inlärningen.  

Fördelar med QuietFrames

Vad har QuietFrames för fördelar gentemot bänkskärmar eller andra hjälpmedel ni har tillgång till? 
För de elever som jag undervisar på högstadiet är inte ”bänkskärmar” ett fungerande alternativ eftersom många elever då upplever att det är de själva som är problemet. Att de måste stängas ute från resten av klasskamraterna.
Skärmarna markerar att eleven inte är som alla andra, som en slags modern skamvrå. Skärmarna skulle endast fungera om samtliga elever i klassrummet hade skärmar på sina platser.
Den största nackdelen med skärmar, förutom elevens egen upplevelse av utanförskap, är att de hindrar interaktionen mellan elever och mellan elev och lärare. Interaktionen som är så viktig för inlärning blir i det närmaste obefintlig.
Om elever i stället kan ta fram sina egna hörlurar eller ”in ears” och hämta QuietFrames, så kan de själva avgöra när de behöver avskärma sig från ett upplevt störningsmoment.  

Vem tycker du borde testa QuietFrames? 
Alla som jobbar nära elever, i undervisning eller en mot en. Exempelvis specialpedagoger, speciallärare, lärare, lärarassistenter och elevresurser borde få möjlighet att testa QuietFrames. Även om det inte är ett hjälpmedel som fungerar för alla elever, så räcker de om de hittar en eller några vars utbildning kan underlättas.
Kostnaden för att köpa in en uppsättning QuietFrames till skolan är en droppe i havet om man tänker på de tjejer och killar som får studiero, blir hjälpta av investeringen och når målen för godkända betyg!  

Egna erfarenheter

Hur upplevde du själv att det var att använda QuietFrames? 
Jag har använt QuietFrames hemma, när jag rättat elevuppgifter och när jag har arbetat vid datorn, samtidigt som resten av familjen och familjens hundar stökat runt i bostaden. När jag har använt QuietFrames, så har det alltid varit i tillsammans med hörlurar eller öronproppar. Kombinationen av att avskärma både störande ljud och distraherande synintryck har varit effektivt.
Oftast har jag inte haft en aning om vad resten av familjen har haft för sig under tiden som jag suttit och arbetat vid datorn eller rättat elevuppgifter! 

Vill du veta mer om QuietFrames i skolan?

Hör av dig till info@ambicare.se så berättar vi gärna mer!

Du kan också prenumera på vårt nyhetsbrev.

Läs mer om QuietFrames och hur Visuell Brusreducering® fungerar här

Dela:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Andra läste också...