Effektstudie om QuietFrames inverkan på kognition och studiemiljö.

Visuellt brusreducerande glasögon – kan det hjälpa elever med intellektuell funktionsnedsättning att rikta och bibehålla fokus/uppmärksamhet? (Andersson & Sjöström, 2024). En ny effektstudie om QuietFrames inverkan på kognition och studiemiljö har nyligen publicerats. I en studien som utförts på 3 olika anpassade skolor, konstaterar samtliga lärare att de kunde märka en signifikant förbättring på fokus, koncentration, uthållighet och prestation för vissa av eleverna.

Studiens utformning

Inför studien om QuietFrames inverkan på kognition och studiemiljö erbjöds ett antal anpassade skolor att delta. I studien deltog 12 elever i högstadie- och gymnasieålder från 3 olika skolor. De fick först testa QuietFrames under en invänjningsperiod på ca 2 veckor. I samband med introduktionen gjordes kognitiva tester via MindMore, som tillhandahåller test grundade i klinisk forskning, för att mäta koncentrationen. Efter två veckornas invänjning gjordes nya kognitiva tester. Då intervjuades även lärarna som fick svara på frågor om effekten och upplevelsen av att låta eleverna använda QuietFrames.

Resultat från effektstudie om QuietFrames inverkan på kognition och studiemiljö

Samtliga tre lärare från de olika skolorna kunde märka en positiv effekt av användningen av QuietFrames för några av eleverna. I dessa fall hade QuietFrames en positiv effekt på:

  • Fokus och koncentration
  • Prestation
  • Uthållighet och slutförande av skoluppgifter
  • Självständighet i utförandet av skoluppgifter
  • (Auditiv) brustolerans för ljud
  • Atmosfären i klassrummet
  • Potentiellt, på lång sikt; förbättring av elevers självkänsla/självförtroende

Överensstämmer med våra egna testresultat

Resultaten från intervjuerna med lärarna i studien stärks ytterligare av de intervjuer och tester AmbiCare gjort i tester med över 500 elever på grundskolor och anpassade skolor. Dessutom har specialpedagoger och skolpsykologer i dessa tester, både i Sverige och internationellt, sett en positiv effekt på läsflyt för elever med dyslexi.

Utdrag från effektstudie om QuietFrames inverkan på kognition och studiemiljö

Nedan kan du läsa utdrag ur författarnas publicerade effektstudie om QuietFrames inverkan på kognition och studiemiljö som handlar om effekten av QuietFrames som hjälpmedel och dess inverkan på studiemiljön.

6.2.1 Effekt av QuietFrames som hjälpmedel

Samtliga pedagoger upplevde att QuietFrames kan betraktas som ett effektivt hjälpmedel för att förbättra fokus och koncentration hos eleverna. Det noterades att QuietFrames bidrog till ökad koncentration och bättre prestation för vissa elever, dock inte för alla elever. Effekten av QuietFrames upplevdes varierande beroende på uppgiften och elevens personliga behov och preferenser. Pedagogerna upplevde att användning av QuietFrames inte visade sig vara lika effektfullt för vissa elever som för andra. Pedagog Y beskriver detta med följande citat:

” …det blev märkbar skillnad i alla fall på en elev, att det här var verkligen ett medel som passade och då blev det ju väldigt positivt kring den eleven, men de andra som bara testade det som inte gillar det, då blev det ju bara bök liksom så.” (Pedagog Y)

En pedagog uppgav att hen trodde att om eleverna fick möjlighet att använda glasögonen under en längre tidsperiod så skulle effekten eventuellt kunna bli bättre för flera elever i gruppen, vilket följande citat understryker: ”Jag tror på en god effekt av dem om det skulle vara över tid så att säga. Ett naturligt inslag.” (Pedagog X)

De elever som av pedagogerna upplevdes vara hjälpta av QuietFrames hade lättare att genomföra uppgifterna i sin helhet och mer självständigt än tidigare. Dessa elever upplevdes mer fokuserade på uppgiften och de tycktes inte påverkas på samma sätt av yttre stimuli, vilket understryks av följande citat av Pedagog Y:

”…en elev utmärkte sig kring det som ofta är lättstörd annars. Som bara just hade fokus på arbetet behöv, tappade inte bort sig så som hen brukar kanske göra av yttre stimuli liksom utan då var det fokus på det och då blev det mer effektivt jobb.” (Pedagog Y)

Vidare beskrev Pedagog Y att ”…det blev ett fokus på att nu gör jag den här, läser texten om det är matte då och svara på frågorna innan hen behöver ha hjälp” (Pedagog Y).

En av pedagogerna beskrev att användning av QuietFrames bidrog till att störande ljud inte uppfattades av eleverna på samma sätt som om de inte hade QuietFrames:

” Och det är väl det där att just det där ljudmässiga runt omkring och att egentligen så klart att en elev med glasögon fortfarande hör men kanske inte att de inte tar in det så mycket när de inte ser det, om det är något sånt, att de liksom, att man får vila mer från intryck på något vis.” (Pedagog X)

Effekten för de elever som kunde hålla fokus bättre med hjälp av QuietFrames visade sig genom att de även presterade bättre, klarade av att lösa hela uppgifter på ett mer självständigt sätt och de fick mer gjort vilket följande citat ger uttryck för:

”Nej och sen är det ju absolut de två eleverna som man ser faktiskt hade behov av de här och önskade att de kunde få använda de här i undervisningen. De fick ju ett ökat fokus och större koncentration och bättre prestation i uppgifterna. Blev nog mer självständiga, också en av eleverna. Att ja kanske lösa hela uppgiften. För det var inget som störde då i fokuset när hen läste.” (Pedagog Y)

6.2.2 Effekter av QuietFrames gällande studiemiljön

Pedagogerna beskrev att för vissa elever hade QuietFrames en positiv inverkan gällande koncentration och prestation samt att QuietFrames till en viss del bidrog till en lugnare atmosfär i klassrummet vilket understöds av följande citat av Pedagog Y:

” Ja, men det var 2 framför allt som det märktes att de mådde bättre av att ha de här glasögonen på sig och det blev ju lugnare och mer fokus då på sitt arbete. De hade bättre koncentration och anammade inte riktigt eller såg inte det som hände runt omkring dem.” (Pedagog Y)

Pedagogerna uppgav att användandet av QuietFrames inte störde undervisningen på något sätt. Vidare ansåg de att QuietFrames är mindre störande och mer hanterbara i jämförelse med skärmar där upplevelsen med eleven är att hen försvinner vilket framkommer ur citatet nedan:

”Jag tycker ju att glasögonen är ju mycket lättare hanterbara och även att kontakten med eleven förbättras ju med glasögon, eftersom bakom skärmen, så försvinner de ju och har inte samma heller fokus kanske som de behöver ha även framåt ibland, men glasögonen är ju väldigt lättillgängliga. Och skärmar ju inte av eleven från sammanhanget på samma sätt som skärm gör.” (Pedagog Y)

”…det är individuellt vad alla behöver. Det finns ingen quick fix för alla.” (Pedagog Z)

” …jag testade en annan grej och det är det att att flytta på elever. Och jobbar en till en med glasögonen. Och den gav mer resultat.” (Pedagog Z)

”…rätt uppgift nu och glasögon och rätt miljö, de kommer funka.” (Pedagog Z)

”…det kändes lustfyllt när de hämtade sina glasögon. Att det var positivt då för dem som gillar dem att använda dem.” (Pedagog Y)

”…det skulle vara bra att ha det som precis som vi har fidget spinners och det här, stimulerande och fokuserande hjälpmedel att även att man kan köpa in glasögon.” (Pedagog Y)

Pedagogernas beskrivningar ger den sammanfattade upplevelsen att QuietFrames förefaller vara ett användbart hjälpmedel för att förbättra fokusering och koncentration för vissa elever och att det är viktigt att beakta individuella skillnader och behov då man implementerar hjälpmedel i undervisningen samt att uppgiftens karaktär även bör tas i beaktande.

Kommentar till studiens utformning och resultat

Denna effektstudie om QuietFrames inverkan på kognition och studiemiljö gjordes på gruppnivå. Det betyder att man jämförde ett genomsnitt av alla elevers tester före de använde QuietFrames, med ett genomsnitt av alla elevers tester som gjordes under användning av QuietFrames. Någon signifikant skillnad i de kognitiva testerna uppmättes inte, dvs effekten på gruppnivå var för liten för att räknas i en publicerad studie. Givet lärarnas observationer och vittnesmål om upplevda effektförbättringar hos vissa elever, kan det vara rimligt att anta att signifikanta skillnader i elevernas prestation hade kunnat uppmätas om studien hade gjorts på individnivå (dvs om man jämfört enskilda elevers före- och efter resultat).

Har du frågor eller vill läsa ovan effektstudie om QuietFrames inverkan på kognition och studiemiljö i sin helhet? Kontakta thorunn@ambicare.se

Läs mer om QuietFrames

Vill du veta mer om QuietFrames och hur det funkar i skolan? Läs mer här eller kolla på vårt senaste webinar.

Dela:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Andra läste också...