Bättre koncentration och fokus är två saker som eleverna på F-2 skolan Robinson Valsön tycker är bra med brusreducerande glasögon. De testar just nu QuietFrames på skolan och Lokaltidningen Kanalen i Österåker har varit på plats och pratat med elever och intervjuat specialpedagogen Johanna Inge som initierat projektet och Rektorn Elin Buchar.
Alla skolor har barn med olika stödbehov
Alla skolor har idag barn med olika stödbehov och hjälpmedel. På Robinson jobbar man med flera olika anpassningar i klassrummen, bl.a. skärmväggar och hörselkåpor. För Johanna var det en självklarhet att testa QuietFrames för att prova nya anpassningar som kan hjälpa elever. Elin påpekar att om man börjar med olika hjälpmedel tidigt kan eleverna växa in i det och ser det som en naturlig del av klassrummet.
Gynnsamma för elever med NPF
Glasögonen kan användas av alla elever, men de kan vara extra gynnsamma för elever med NPF, säger Johanna. Hon ser flera fördelar med glasögonen:
👓 De är smidiga och lätta att använda
✏️ De markerar att man vill arbeta ostört
Eleverna själva säger att de blir lättare att fokusera och att man inte störs av sin bordsgranne.
Hela artikeln hittar du här
Fler artiklar om hur QuietFrames ge bättre koncentration och fokus
Du hittar också mer information på temat funkar QuietFrames i skolan här. Där kan du t.ex läsa om 7-åriga Elise som blir intervjuad av SVT Nyheter Norrbotten samt hur specialpedagogen på hennes skola tycker att det är ett användbart verktyg i deras arbete med att npf-säkra skolan.
Med QuietFrames hoppas vi kunna bidra till att skapa en mer tillgänglig lärmiljö för elever som har särskilda utmaningar att hålla fokus. Med bättre koncentration och fokus får eleverna mer rättvisa förutsättningar till bättre resultat. Har ni elever som du tror skulle vara hjälpta brusreducerande glasögon?
Är du nyfiken på att testa i er skola? Anmäl intresse och skriv upp er på väntelistan här.